زندگی‌نامه

سعید جلیلی در سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمد. پدر وی محمدحسن جلیلی معلم و مدیر دبستان نواب صفوی ناحیه یک مشهد و دانش‌آموخته زبان فرانسه و اهل بیرجند و مادر وی آذری و اهل اردبیل می‌باشد. او در سال ۱۳۷۱ پس از دریافت فوق لیسانس و اندک زمانی پس از بازگشت از جنگ با فاطمه سجادی ازدواج کرد. فاطمه سجادی پزشک عمومی است و این زوج دارای یک فرزند پسر بنام سجاد هستند. وی تا سال ۱۳۸۴ ساکن کرج بوده‌است.


 تحصیلات

سعید جلیلی تحصیلات ابتدایی تا دانشگاه را در مشهد و تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع دکتری معارف اسلامی علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق به پایان رسانده است. دکتر سعید جلیلی رساله دکترای خود را با عنوان "اندیشه سیاسی در قرآن" در خصوص سیاست خارجی اسلام به رشته تحریر درآورد؛ رساله‌ای که پروفسور حمید مولانا، در مقدمه‌ای که بر آن نوشت، و به تجلیل از شخصیت این دانش‌آموخته اقدام کرد. این رساله در کشور لبنان نیز به زبان عربی ترجمه و منتشر شده است. وی همچنین مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی می باشد. سعید جلیلی در دانشگاه امام صادق به تدریس سیره پیامبر می‌پردازد، همچنین وی سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را هم دارد.


 حضور در جبهه

جلیلی به عنوان نیروی بسیجی در زمان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق از دبیرستان تا دوران دانشجویی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت. وی در دی ماه سال ۱۳۶۵دیده بان لشگر نصر خراسان بود، که در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پا مجروح شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه، پای راست خود را از دست داد. پس از آن در واحد تدارکات لشکر به خدمت پرداخت.


 پیشینه اجرایی

۱۳۷۰: رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه

۱۳۷۶: معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه

۱۳۷۹: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری

۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۸۶: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

۱۳۸۷: نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی (سمت کنونی)

۱۳۹۲: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام (سمت کنونی)

۱۳۹۳: عضو شورای راهبردی روابط خارجی (سمت کنونی)


 وزارت امور خارجه

سعید جلیلی سال ۱۳۶۸ وارد وزارت امور خارجه شده و در ۳۰ سالگی به ریاست ادارهٔ بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده می‌شود و تا سال ۱۳۷۵ عهده دار این سمت بود. پس از آن، تا سال ۱۳۷۶ که سید محمد خاتمی به ریاست‌جمهوری می‌رسد، به‌عنوان معاون اداره اول آمریکا در وزارت امور خارجه فعالیت می‌کند. پس از آنکه این مسولیت از وی گرفته شد، به عنوان مدیر بررسی‌های جاری دفتر مقام معظم رهبری به فعالیت مشغول شد. در دولت محمود احمدی‌نژاد وی به‌ عنوان معاون اروپا و آمریکا به وزارت امور خارجه بازگشت و به فعالیت پرداخت. در این مدت، به‌همراه علی لاریجانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.


◄ شورای عالی امنیت ملی

در مهرماه ۱۳۸۶، با اعلام خبر استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی شد. پس از آن رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ هشتم تیرماه ۱۳۸۷ طی حکمی جلیلی را نماینده خود در شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد. از آن زمان تا روی کار آمدن دولت یازدهم سعید جلیلی، رهبری جناح ایرانی را در مذاکرات هسته ای به عهده داشت. در ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ با حکم حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، علی شمخانی جایگزین سعید جلیلی شد و به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب گشت.


◄ مجمع تشخیص مصلحت نظام

  رهبر فرزانه انقلاب در ۲۱ شهریور ۱۳۹۲، سعید جلیلی را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.


◄ شورای راهبردی روابط خارجی

مقام معظم رهبری در ۲۵ خرداد ۱۳۹۳، سعید جلیلی را به عضویت شورای راهبردی روابط خارجی منصوب کردند. وی ریاست کمیسیون سیاسی این شورا را بر عهده دارد.


[ شاید بتوان جلیلی را یکی از رویش‌های ارزشمند انقلاب اسلامی در عرصه دیپلماسی کشور دانست که این شکوفایی جز در سایه تعهد، تخصص و تفکر انقلابی به دست نیامده است. ]